logo programu laboratoria przyszłości 
        
 
 
 
 
   
     
 
             
 
   
 
 
 
 Fundusze europejskie
 Szkolny Klub SportowyZPRP
Gramy w ręczną! 
 
 
 
 
 

Dni Patrona Szkoły 2014/15 Drukuj

 

 

Program obchodów Dni Patrona Szkoły

                  9 - 16 lutego 2015 r.

 

 

 

 



 

"Dzieci wojny"

 

Klasy I

- Wystawa prac plastycznych "Mały powstaniec"

 

Klasy II

- Szkolny Konkurs Plastyczny dla klas II - komiks "Historia małego powstańca"

- Festiwal Piosenki Powstańczej

 

Klasy III

- Szkolny Konkurs Recytatorski dla klas III "Mali żołnierze II wojny"

- Szkolny Konkurs na zaprojektowanie i wykonanie gry edukacyjnej "Mali powstańcy"

- Międzyszkolny Konkurs dla klas III - "Co wiem o Ojczyźnie?"

 

 

          Uczniowie klas I-III

-  w ramach zajęć edukacji wczesnoszkolnej będą realizowali projekt "Mali powstańcy"

-  w ramach lekcji religii wykonają prace plastyczne "Wojna i pokój w oczach dziecka" 

-  drużyny uczniów klas II i III zagrają w Turnieju Piłki Siatkowej o Puchar Żołnierzy Armii Krajowej

-  w ramach zajęć świetlicowych zrealizowany będzie cykl edukacyjny "Zabawa i nauka w czasie wojny" wraz z wykonaniem plakatu modułowego "Życie dzieci w okupowanej Polsce" oraz wystawy tematycznej

 

 

Klasy IV- VI

- Szkolny Konkurs Literacko - Plastyczny dla klas IV – VI – "Wojna mnie zabrała... Wojna mnie zgubiła... Wojna mnie zabiła... Losy dzieci w czasie wojny"

- Szkolny Konkurs Recytatorski

- XI edycja szkolnego konkursu języka angielskiego "I can read in English"

- na godzinach z wychowawcą uczniowie klas IV zastanowią się "Czy uczeń klasy IV może być patriotą?", piątoklasiści zaznajomią się z Harcerską Pocztą Polową, a szóstoklasiści - z konspiracją i małym sabotażem.

- na lekcjach informatyki uczniowie wykonają znak graficzny "Nigdy więcej wojny!"

- na lekcjach historii uczniowie będą pracowali metodą projektu. Klasy IV - "Zabawy dzieci w czasie wojny", klasy V - "Jak dzieci pracowały w czasie wojny?", klasy VI - "Walka dzieci i młodzieży w czasie wojny".

- na lekcjach religii uczniowie wykonają plakaty "Chcemy żyć w pokoju!"

- na lekcjach języka angielskiego uczniowie będą opracowywali materiały UNICEF dotyczące pokoju i konfliktów na świecie

- uczniowie klas V i VI wzięli udział w warsztatach IPN "Losy dzieci w czasie II wojny światowej". Jednym z efektów tych warsztatów będzie wykonanie wystawy pt. "Tułacze Dzieci"

- bibliotekarze przygotują wystawę "... wojna była za duża"

- Międzyszkolny Konkurs Historyczny dla klas IV - "Polska - moja Ojczyzna"

- Uroczysta akademia „Dzieci wojny - Ptaki zranione” podsumowująca obchody Dni Patrona Szkoły

 

 

 

   W ramach obchodów Dni Patrona Szkoły w klasach I-III zostały przeprowadzono zajęcia edukacyjne o tematyce „Mali Powstańcy”. Była to próba przeniesienia dzieci w czasy funkcjonowania Harcerskiej Poczty Polowej, która działała w czasie Powstania Warszawskiego. Uczniowie poznawali historię młodych harcerzy, którzy przenosili meldunki i pocztę pomiędzy oddziałami powstańczymi, pomagając w ten sposób w walce z okupantem.

   Pierwszoklasiści w ramach obchodów Dni Patrona Szkoły realizowali scenariusze zajęć dotyczące tematyki Małego Powstańca. Oglądali filmy, słuchali piosenek oraz wykonali prace plastyczne na temat „Mali powstańcy”. Prace zostały wyeksponowane w klasach i na holu szkolnym.

 


   Drugoklasiści natomiast opracowali komiks „Historia Małego Powstańca”. Piękne i pomysłowe prace dzieci złożyły się na interesującą wystawę, uświetniając obchody Dni Patrona Szkoły. 11 lutego został rozstrzygnięty konkurs plastyczny klas II – „Historia  Małego Powstańca”. W konkursie wyróżniono po dwa komiksy z każdej klasy.

 


   11 lutego uczniowie klas młodszych już po raz siódmy spotkali się na Festiwalu Piosenki Żołnierskiej i Patriotycznej. Pieśni prezentowane przez uczniów dodawały Polakom otuchy w trudnych chwilach, podsycały ich patriotyzm i wiarę w siebie. Uczniowie klas drugich śpiewali: Deszcz, jesienny deszcz", "Idą lesni", "Warszawskie dzieci", "Pałacyk Michla", "Serce w plecaku" i hymn podziemnego harcerstwa, którym stała się piosenka "Hej, chłopcy bagnet na broń". Pani dyrektor Ewa Wożniak wręczyła przedstawicielom klas  pamiątkowe dyplomy.

 


   Po raz pierwszy pieśni przeplatane były poezją. Wszyscy uczniowie zaprezentowali  "Katechizm polskiego dziecka" Władysława Bełzy. Klasy trzecie wybrały wiersze o tematyce powstańczej. Dzieci z wielkim zaangażowaniem mówiły utwory przygotowane na I edycję Szkolnego Konkursu Recytatorskiego dla klas młodszych - Mali Żołnierze II Wojny Światowej.  Jury w składzie: p. Urszula Kosińska, p. Jolanta Czyżewska i p. Sylwia Pyrzak wybrały zwycięzców: I miejsce - Julia Wojtycka kl. 3a, II miejsce - Michał Mrozowski kl. 3c i Wiktoria Rudowska kl.3d, III miejsce - Bartłomiej Janicki kl. 3b. Koordynatorem uroczystości była p. Luiza Kamińska

 


   Uczniowie klas trzecich realizowali projekt polegający na opracowaniu oraz wykonaniu gry planszowej, której fabuła obejmowała wydarzenia z okresu powstania warszawskiego. Gry miały opowiadać historie małych powstańców, pomagających w walce z Niemcami.  Podczas realizacji projektu uczniowie wykazali się wielka pomysłowością i zaangażowaniem. Z ogromną ochotą również grali w przygotowane przez siebie gry podczas lekcji. Najciekawsze gry stworzyli: z kl. IIIa - Filip Piotrowski i Filip Obrębski, z kl. IIIb - Bartłomiej Janicki i Bartosz Pelikański, z kl.IIIc - Aleksandra Kołecka, Mikołaj Bartuś i Jan Fatyga.

 


   Tradycją naszej szkoły jest kultywowanie treści patriotycznych, do czego zobowiązuje nas patron. 11 lutego na terenie naszej szkoły odbyła się VII już edycja Międzyszkolnego Konkursu  dla uczniów klas trzecich "Co wiem o Ojczyźnie".

   Do rywalizacji przystąpiło pięć drużyn z płockich podstawówek. Poziom wiadomości trzecioklasistów na temat naszego kraju był wyrównany, jednak maksymalną ilość punktów zdobyła drużyna SP nr 5, tuż za nią byli uczniowie naszej szkoły, na trzecim miejscu zaleźli się zawodnicy  z SP nr 20. Wszyscy uczestnicy oraz nauczyciele ich przygotowujący nagrodzeni zostali dyplomami i drobnymi upominkami.

   Konkurs uatrakcyjnił występ dzieci z klasy IIIc i IId. Uczniowie zaśpiewali piosenki o charakterze patriotycznym i harcerskim oraz recytowali wiersze.
  
Opiekę nad konkursem sprawowały panie - Małgorzata Szulborska, Urszula Kosińska i Dorota Pankau.

 


   Na lekcjach religii w klasach młodszych dzieci opowiadały swoje skojarzenia z rzeczywistością jaką jest wojna oraz pokój. Efektem były wykonane przez nich prace plastyczne pod tytułem „Wojna i pokój w oczach dziecka”.

 


   13 lutego nauczyciele wychowania fizycznego zorganizowali turniej minisiatkówki dziewcząt o Puchar Żołnierzy Armii Krajowej. W rozgrywkach wzięły udział uczennice klas II i III. Po wyrównanej i emocjonującej walce wśród klas III Puchar zdobyły dziewczęta z klasy 3a w składzie: Julia Wojtycka i Aleksandra Cichecka - wychowanki pani Marzeny Nejman. W klasach drugich o zwycięstwie zadecydowały małe punkty, gdyż tyle samo meczy wygranych jak i przegranych miały aż trzy drużyny. Na I miejscu uplasowała się klasa IIf w składzie: Julia Koperska i Zuzanna Wereszczyńska pod opieką pani Danuty Gembickiej. Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów sportowych.

 


   W tegoroczne obchody Dni Patrona Szkoły świetlica szkolna włączyła się trójaspektowo. Przez cały tydzień trwały zajęcia edukacyjne pod hasłem: „Nauka i zabawa w czasie wojny”. Wychowawcy zapoznawali dzieci z fragmentami opowiadań osób które były naocznymi świadkami wojny. Dzieci z wielkim zainteresowaniem śledziły losy małych bohaterów.

   Zajęciom tym cały czas towarzyszyła wystawa tematyczna pod tym samym tytułem. Zwieńczeniem zajęć było wykonanie przez uczniów modułowego plakatu pod tytułem: „Życie dzieci w okupowanej Polsce”. Zamieszczone na plakacie prace dobitnie sugerowały, że nawet małe dzieci potrafią wczuć się w sytuację grozy i wyrazić swój sprzeciw wobec agresji i zniewolenia.

 

 

  W klasach starszych obchody Dni Patrona zainicjowano już w piątek 12 grudnia, kiedy to uczniowie klas 5b, 5c, 6b i 6d wzięli udział w niezwykłej lekcji historii. Warsztaty "Losy dzieci w czasie II wojny światowej", które odbyły się w Biurze Edukacji IPN na ul. Marszałkowskiej w Warszawie poprzedziły projekty szkolne zaplanowane na luty 2015r. 

  Podczas lekcji uczniowie obejrzeli prezentację poświęconą ciężkim losom dzieci od września 1939 r, poprzez wywózki w głąb ZSRR, życie w okupowanym kraju, za murami getta, czy w obozach koncentracyjnych, aż do końca wojny. Następnie wypełniali karty pracy na podstawie prezentacji i tekstów źródłowych. Kolejnym etapem warsztatów było obejrzenie filmu o dzieciach, które ze Wschodu trafiły do Nowej Zelandii, która po obozowej tułaczce okazała się być dla nich rajem na ziemi. Ostatnim etapem pracy naszych uczniów było napisanie listów do tych "dzieci wojny", które jeszcze żyją. Listy te zostały wysłane do Nowej Zelandii.

   Jednym z efektów tych warsztatów jest wystawa pt. „Tułacze Dzieci”

 

   Podczas godzinach z wychowawcą uczniowie klas IV zastanowią się "Czy uczeń klasy IV może być patriotą?", piątoklasiści zaznajomią się z Harcerską Pocztą Polową, a szóstoklasiści - z konspiracją i małym sabotażem.

   W ramach Dni Patrona Szkoły, na lekcjach historii, uczniowie wykonywali prace metodą projektu. Po zgromadzeniu odpowiednich materiałów - informacji, zdjęć, rysunków -podczas lekcji dokonywali ich selekcji, a następnie grupowo wykonywali prace dotyczące sytuacji dzieci podczas II wojny światowej. Klasy IV - te wykonały prace poświęcone zabawom dzieci w czasie wojny. Uczniowie klas V - tych skupili swoją uwagę na tym jak dzieci pracowały w czasie okupacji, a klasy VI - te wykonały projekty na temat walki dzieci i młodzieży w czasie II wojny światowej.

 


   Na lekcjach informatyki uczniowie wykonali znak graficzny widziany oczami dziecka "Nigdy więcej wojny! " wykorzystując technikę komputerowa Podczas realizacji projektu  dzieci kas IV- VI wykazały się wielka pomysłowością  i zaangażowaniem. Prace były bardzo ciekawe, prezentowały wysoki poziom, w związku z czym przyznano trzy pierwsze miejsca uczniom z klas: VId, IVb i IVs.

 


   Podczas lekcji języka angielskiego uczniowie opracowywali materiały UNICEF dotyczące pokoju i konfliktów na świecie.

   Na lekcjach religii uczniowie klas starszych zastanawiali się nad tym co robić, jak żyć, aby na świecie panował pokój. Podsumowaniem lekcji były projekty uczniów „Chcemy żyć w pokoju”. Dzieci wykonały mnóstwo ciekawych prac. Część z nich została zaprezentowana na wystawie na holu głównym.

 


   Tegoroczna (XIX) edycja Konkursu Literacko – plastycznego była merytorycznie związana z obchodzonymi Dniami Patrona szkoły, które przebiegały pod hasłem „Dzieci wojny – ptaki zranione”. Wojna mnie zabrała… Wojna mnie zgubiła… Wojna mnie… zabiła… Losy dzieci w czasie wojny.  na taki temat powstawały artystyczne prace uczniów. Choć zagadnienie to było poważnym wyzwaniem dla dzieci – powstało wiele ciekawych, zaangażowanych i pięknych prac, które podziwiamy na zorganizowanej przez p. Elżbietę Zbrzezną wystawie.   

 


   Od wielu lat ideą konkursu jest rozbudzanie wśród uczniów zainteresowania poezją oraz doskonalenie umiejętności recytatorskich i prezentowania ich na szerszym forum. Uczniowie mają możliwość wyboru dwóch utworów poetyckich, z których jeden tematycznie jest związany z II wojną światową, z bohaterską postawą walczących żołnierzy.  W tym roku 11 lutego w ramach obchodów Dni Patrona Szkoły odbył się już XXIV Szkolny Konkurs Recytatorski przeznaczony dla uczniów klas IV-VI.

   Komisja, w skład której wchodziły panie Małgorzata Lechowicz i Iwona Kowalczyk, po wysłuchaniu wszystkich recytatorów postanowiła przyznać następujące nagrody:

wśród klas IV:  I miejsce -  Marta Potulska (IVb), II miejsce (ex aequo) – Maciej Nejman(IVc) i  Natalia Bogucka (IVe), III miejsce (ex aequo) – Kinga Bachurska (IVs) i Anna Macion (IVc);  wyróżnienia: Marta Zacharska (IVa), Adam Morawski (IVa), Zuzanna Tomaszewska (IVe), Bartosz Miecznik (IVs), Wiktor Kalinowski (IVs)

wśród klas VI: I miejsce – Katarzyna Majchrzak (VId),  II miejsce – Kuba Brzeziński (VId), III miejsce (ex aequo) – Agnieszka Goleniewska (VId) i Michał Wyrębkowski (VId).

Serdecznie gratulujemy!

   12 lutego, już po raz jedenasty odbył się pod kierunkiem nauczycielki języka angielskiego - pani Renaty Idzik -  szkolny konkurs czytelnictwa w języku angielskim - "I can read in English.

   Konkurs przeznaczony jest dla uczniów klas IV - VI. Wzięło w nim udział 66 uczniów, których zadaniem było przeczytanie w domu tekstów w języku angielskim a następnie rozwiązanie w szkole testów i napisanie pracy pisemnej na temat przeczytanego tekstu. Uczniowie klas szóstych czytali o Annie Frank - dziecku wojny.

   Wśród  klas czwartych pierwsze miejsce zajął Maciej Garkowski - kl.IVd, drugie - Urszula Chwiałkowska - kl.IVs, trzecie - Damian Królikowski - kl. IVb. Przyznano też dwa wyróżnienia: Gabrieli Dryś z kl. IVe i Larysie Ostrowskiej z kl. IVs.

   Wśród klas piątych pierwsze miejsce zajął Karol Czerwiński z kl. Va, drugie - Wiktor Sieracki - kl. Vs a trzecie Dawid Skulski - kl. Vc. Przyznano też wyróżnienie Patrykowi Brzózka z klasy Vc.

   W klasach szóstych najlepszy był uczeń klasy VId - Michał Wyrębkowski. Drugie miejsce zajął Jakub Kamiński z klasy VIb a trzecie - Aleksandra Majchrzak z klasy VIa. Przyznano aż trzy wyróżnienia - Katarzynie Majchrzak z klasy VId,  Dominikowi Wuszterowi z klasy VIb i Nataszy Szpalerskiej z klasy VIa.

 


   13 lutego odbył się po raz kolejny Międzyszkolny Konkurs Historyczny „Polska - moja Ojczyzna”. W zmaganiach uczestniczyli uczniowie klas IV tych z kilku płockich podstawówek. Startujący wykazali się wysokim poziomem wiedzy z zakresu historii Polski, sławnych Polaków, zabytków czy obyczajów. Wszystkim uczestnikom gratulujemy ich gruntownej wiedzy na temat Ojczyzny.

 

„Wojna była za duża,
Nikogo nie słuchała,
Przychodziła i odchodziła.
Czyniła wielki hałas,
Wzniecała pożary,
Niszczyła wszystko.”

   Tegoroczne Dni Patrona biblioteka szkolna upamiętniła wystawą "Wojna była za duża" . Zdjęcia dzieci oraz fragmenty wierszy ukazywały trudne i bolesne wojenne dzieciństwo - od codziennych zabaw po heroiczną walkę.

 


   Akademia podsumowująca tegoroczne obchody Dni Patrona Szkoły przebiegała pod hasłem „Dzieci wojny – ptaki zranione”.

„Dzieci wojny - ptaki zranione.
Z połamanymi skrzydłami. (...)
Odarte z szat dzieciństwa
Zastygły ławą bólu
w rozdartym sercu Polskiego Miasta.”

                                                                    Anna Gadomska

   Głównym celem akademii było przybliżenie uczniom losów dzieci, które w czasie II wojny światowej przeżyły wszystkie jej okrucieństwa. Były mordowane, wywożone do obozów, poddawane eksperymentom medycznym, doświadczyły gehenny wywózki na Sybir. Zabrano im beztroskie dzieciństwo, prawo do szczęścia i marzeń. Te, którym udało się przeżyć, mają dziś siwe włosy, jednak przeżycia z czasów wojny nie zatarły się w ich pamięci przez kilkadziesiąt lat. Wciąż wyraźnie słyszą TAMTE głosy i widzą TAMTE obrazy.

   Wzruszającą uroczystość zakończyło przesłanie: „Nieważne gdzie i kiedy toczy się wojna, wszystkie dzieci cierpią tak samo”.

   Akademię pod kierunkiem p. Ewy Wojtyckiej i p. Renaty Wojtyckiej przygotowali uczniowie klas VIb, VId i VIs, którzy z zaangażowaniem starali się oddać uczucia dzieci wojny. Współautorem prezentacji multimedialnej był p. Robert Elwertowski. Oprawę muzyczną, podkreślającą przesłanie akademii i wprowadzającą w klimat okupowanej, walczącej stolicy uświetnił chór „Viva la musica” pod kierunkiem p. Małgorzaty Podwójci. Przejmujące dekoracje ukazujące zbombardowane miasto wykonały panie: Ilona Borczuk i Agnieszka Jarzyńska.