„Bezpieczne dziecko – bezpieczny pies” - profilaktyka zachowań w obecności psa Drukuj

  

   Uczniowie klasy IIc uczestniczyli w niecodziennym spotkaniu. Odwiedził ich pies terapeuta, który pokazał kilka sztuczek. Uczniowie poprzez zabawę z psem mieli okazję nauczyć się bezpiecznego zachowania się w obecności zwierzęcia, a w szczególności postawy jaką należy przyjąć w sytuacji gdy jesteśmy narażeni na atak psa.

 

   Podczas rozmowy edukatorzy uświadamiają dzieciom, że nie można nad zwierzętami znęcać się, drażnić, bić i rzucać w nie kamieniami. Mają one doskonałą pamięć w stosunku do konkretnych ludzi oraz miłych lub przykrych doświadczeń. Każde zwierze to żywe stworzenie, którego nie można krzywdzić dla zabawy. Nigdy nie możemy mieć pewności, że pies lub kot, który się nas nie boi nie jest zarażony np. wścieklizną. Jego pozorna łagodność może przerodzić się w agresję. Jest to szczególnie ważne w przypadku kontaktu z nieznajomym psem. Ponad to zapoznają i uczą dzieci jak należy się zachować w przypadku spotkania z atakującym psem. Zaznaczają, że pod żadnym pozorem nie należy prowokować psów do agresywnych zachowań. Mówią też, że jednak może zdarzyć się taka sytuacja, w której dzieci będą czuły się zagrożone, ponieważ zachowanie psa będzie jednoznacznie wskazywało na próbę ataku. Zadają dzieciom pytanie: Czy wiecie jak wygląda agresywny pies, który chce was ugryźć? Podczas rozmowy z dziećmi zwracają uwagę na to, że agresywny pies zawsze wysyła znaki ostrzegawcze: ma zjeżoną sierść, położone uszy, sztywne nogi, uniesiony ogon. Pies warczy, szczeka, pokazuje zęby, skacze dookoła osoby, którą osacza. W takiej sytuacji należy się bronić przed pogryzieniem. Najprostszym i zarazem najskuteczniejszym sposobem jest przyjęcie pozycji „żółwia”. Pokazują pozycję i kilka razy ćwiczą następujące elementy chowanie palców splecionych do środka dłoni, zakrycie splecionymi palcami szyi z równoczesnym przyciśnięciem przedramion do uszu, schowanie głowy głęboko w kolana wraz z przykucnięciem lub przyklęknięciem.