Idea klas integracyjnych |
"Każdy ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie." twórczyni pedagogiki specjalnej w Polsce prof. Maria Grzegorzewska
Termin integracja pochodzący z języka łacińskiego (integratio) jak podaje "Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych" Władysława Kopalińskiego oznacza zespolenie, scalenie, tworzenie całości z części. Dla naszej szkoły klasy integracyjne stały się miejscem wspólnego przebywania, uczenia się, zabawy, rozmów, spacerów, przeżywania chwil smutnych i radosnych, nawiązywania sympatii i przyjaźni dzieci pełnosprawnych i dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wspólne przeżycia dzieci wpływają korzystnie na rozwój emocjonalny, społeczny, fizyczny, estetyczny, duchowy i intelektualny jednych i drugich, a każde dziecko przygotowuje się na miarę swoich możliwości do życia w zgodzie z ludźmi i samym sobą.
Od 2002 roku klasy "a" są klasami integracyjnymi. Liczba uczniów w klasie integracyjnej powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych (zgodnie z § 5 rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, Dz.U. Nr 61, poz. 624 z późniejszymi zmianami).
Obecnie do naszej szkoły uczęszczają uczniowie z różnymi rodzajami niepełnosprawności : - z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, - z autyzmem wczesnodziecięcym, - z autyzmem dziecięcym w postaci Aspergera, - z ADHD, - z zaburzeniami zachowania, - z nadpobudliwością ruchową, - z epilepsją, - z zaburzeniami neurologicznymi, - z zaburzeniami rozwojowymi w postaci wodogłowia wewnętrznego, - z uszkodzeniem wzroku i słuchu, - z niepełnosprawnością ruchową.
Integracja jako nowa forma edukacji, jest ciągle otwartym wyzwaniem dla nauczycieli, dzieci i ich rodziców. Korzyści wynikające z edukacji integracyjnej są szansą wychowania nowego pokolenia inaczej, rozbudzenia świadomości, że wszyscy ludzie mają równe prawa, choć różne są ich możliwości. Klasy integracyjne są miejscem, gdzie uczy się tolerancji, otwartości i szacunku dla drugiego człowieka. autor - Edyta Kowalska
Zapraszamy do lektury artykułu dyr Ewy Woźniak zamieszczonego w "Oświacie Mazowieckiej" Nr 4 (sierpień 2010) - Biuletynie Informacyjnym Kuratorium Oświaty w Warszawie (str. 24 - 25) "Klasa integracyjna - problem czy dobrodziejstwo"
|