Program, metody pracy, pomoc specjalistów. |
Do klasy integracyjnej należą dzieci zdrowe i niepełnosprawne, które realizują program wychowawczy i edukacyjny. W zajęciach dydaktyczno - wychowawczych uczestniczy cała grupa.
Ze względu na występujące różnice w zakresie możliwości przyswajania wiedzy i tempie pracy, program edukacyjny jest zmodyfikowany, aby uwzględniał indywidualne możliwości i potrzeby intelektualne każdego ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, także ucznia wybitnie zdolnego. Program często jest uzupełniany indywidualnymi programami pracy z uczniem, opracowanymi na podstawie orzeczenia PPP, dodatkowej dokumentacji ucznia lub wywiadu z rodzicami.
Pełna indywidualizacja procesu nauczania jest możliwa, ponieważ w klasie integracyjnej pracuje dwóch nauczycieli : nauczyciel wiodący i pedagog specjalny, pełniący funkcję nauczyciela wspomagającego w I i II etapie kształcenia.
Ponadto uczniowie niepełnosprawni objęci są na terenie naszej szkoły pomocą specjalistów : - psychologa szkolnego, - pedagoga szkolnego, - terapeuty / pedagoga specjalnego, - logopedy, - nauczyciela gimnastyki korekcyjnej, - pielęgniarki szkolnej. Priorytetowym zadaniem specjalistów pracujących z uczniami niepełnosprawnymi w naszej szkole jest m.in. stwarzanie takich warunków, które pobudzają aktywność dzieci i pozwalają na ujawnienie tkwiących w każdym potencjalnych zdolności. Każdy uczeń niepełnosprawny objęty jest terapią pedagogiczną, gdzie wykorzystuje się wiele elementów różnych metod, m.in. :
KOMUNIKACJA I USPOŁECZNIENIE
SAMODZIELNOŚĆ I SAMOOBSŁUGA
AKTYWNOŚĆ PLASTYCZNA
AKTYWNOŚĆ MUZYCZNA
- "Sala Doświadczania Świata", gdzie najczęściej stosuje się metody integracji sensorycznej, a odpowiednio dobrany wystrój sali, wykorzystywane pomoce dydaktyczne pobudzają aktywność rozwoju intelektu, pozwalają poszerzyć zakres oddziaływań dydaktycznych, są środkiem doraźnym na depresje, nerwice, zaburzenia emocjonalne i nadpobudliwość.
- Pracownia logopedyczna, gdzie wykorzystywany jest EEG Biofeedback jako nowoczesna metoda trenowania mózgu pozwalająca zwiększyć szybkość myślenia, kreatywność, pamięć, poprawiająca nastrój, samoocenę, polepszająca sen.
Na prośbę rodziców korzystamy także z programów edukacyjnych Ośrodka dla Dzieci z Autyzmem Fundacji SYNAPSIS.
Uczniowie klas integracyjnych czynnie i aktywnie uczestniczą w życiu szkoły oraz je współtworzą odnosząc sukcesy nie tylko na terenie rodzinnego miasta Płocka.
autor - Edyta Kowalska |