logo programu laboratoria przyszłości 
        
 
 
 
 
   
     
 
             
 
   
 
 
 
 Fundusze europejskie
 Szkolny Klub SportowyZPRP
Gramy w ręczną! 
 
 
 
 
 

Miesiąc Świadomości ADHD Drukuj
Miesiąc Świadomości ADHD

Minął październik miesiąc świadomości ADHD.

To ważny czas, aby podnieć świadomość na temat tego zaburzenia wśród nauczycieli, rodziców, kolegów i koleżanek, sióstr i braci oraz zwrócić ich uwagę na trudności z jakimi borykają się osoby z ADHD każdego dnia. To także idealny czas aby osobom z ADHD pokazać jak ważnym elementem terapii jest psychoedukacja i pokazać strategie radzenia sobie z objawami.

Dlaczego to takie ważne?

Szacuje się, że na 20 osobową klasę przypadają 2 osoby z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi.

Należy mówić o tym, że ADHD nie jest winą uczniów i nie zależy od nich, nie jest również brakiem dyscypliny ani skutkiem złego wychowania czy odżywiania. 

A czym jest?

Jest zaburzeniem neurorozwojowym uwarunkowanym genetycznie, mózg uczniów jest neuroatypowy co oznacza, że pracuje inaczej. 


Co działo się w naszej szkole w październiku?

W holu głównym przez cały miesiąc stała tablica przygotowana przez zespół nauczycieli współorganizujących kształcenie. Z gazetki czerpali zarówno uczniowie, nauczyciele jak                   i rodzice podczas październikowego spotkania z nauczycielami. Można było zaczerpnąć z niej mnóstwo rzetelnej wiedzy na temat ADHD, objawów, faktów i mitów związanych z tym tematem oraz poznać strategie pracy z osobą z ADHD w szkole i w domu.

W młodszych klasach uczniowie wysłuchali historyjki o budowaniu relacji z osobami z ADHD pt.:„Trudno usiedzieć w miejscu”. Główna bohaterka mimo swoich problemów i trudnych zachowań dzięki zastosowaniu odpowiednich metod wychowawczych, przestała być nazywana niegrzeczną, za to pokazała swoje super moce, dzięki czemu była podziwiana i lubiana przez kolegów. Był to początek do rozmów o zasadach panujących w klasie, o tym  co sprzyja nauce, a co utrudnia.  Dzieci uczyły się tolerancji i szacunku dla kolegów, dla odmienności i potrzeb drugiej osoby.

„Żywe srebro” to kolejna pozycja , która była czytana uczniom klas 1-3 i omawiana z nimi.  Dzięki temu, że historia w tej książce opowiadana jest z perspektywy dziewczynki z ADHD łatwiej jest zrozumieć dzieciom sytuacje, które przytrafiają się dziewczynce, a samym maluchom z ADHD utożsamiać się z bohaterką książki.

Starsi uczniowie obejrzeli animację, która przedstawiała dzień z życia dziecka z zaburzeniami koncentracji, jego zmagania z wyzwaniami szkole. W klasach w których uczą się osoby z ADHD dodatkowo wszyscy uczniowie wysłuchali ważnych wiadomości  nagranych przez dzieci i młodzież z ADHD, w których tłumaczą swoje zachowania i potrzeby z nimi związane, apelują do nauczycieli prosząc o specjalne metody pracy i zrozumienie dla nadmiernej potrzeby ruchu.

 

Kolejną akcją była psychoedukacja naszych neuroatypowych uczniów.  Wspólnie  z terapeutą odkrywali swój podtyp ADHD poprzez ustalenie objawów wiodących, tego jak one wpływają na codzienne życie oraz szukali sposobów radzenia sobie z trudnościami.

 

Bardzo ważnym wydarzeniem była konferencja „Wyrównaj szanse dziecka z ADHD. Zauważ, zrozum, wspieraj”, zorganizowana przez Książnicę Płocką oraz Gabinet Pedagogiczno-Terapeutyczny „Równe Szanse” Agata Strzegowska w partnerstwie z MSCDN Wydział w Płocku.

21 października byliśmy tam razem z rodzicami naszych uczniów z ADHD.

Podczas wydarzenia eksperci odpowiadali na pytania: Czy moje dziecko ma ADHD? Gdzie to sprawdzić? Gdzie udać się po diagnozę? Jak je wspierać?

O tym co daje diagnoza ADHD najlepiej opowiedziała mama naszej uczennicy!

W naszej pracy pomocne były materiały i wiedza zdobyta podczas szkoleń: „ Trener warsztatów dla rodziców dziecka z ADHD”, „Co mogę zrobić, aby wesprzeć ucznia z ADHD? oraz “Interwencje poznawczo-behawioralne w pracy z dzieckiem/nastolatkiem z ADHD” u Anny Lewandowskiej z TherapyTools, książki i artykuły naukowe, którymi dzielimy się z nauczycielami i Rodzicami.